Out There We Are One

Gaji, Hudud & Brunei

PNB = PMR

syok woooo kalo dpt keje kat Brunei nie. hantar notis saman aje gaji dah RM1270 - RM2160 sbulan! peerrrgggghhhhh! tp x pasti lak kos sara hidup kat sana mcm mn lak ;) maybe harga dsana 2x ganda drpd harga kat sini kot;) selain drpd gaji yg menarik, kerajaan BRUNEI juga melaksanakan hukum HUDUD. Alhamdulillah... moga² Malaysia pun akan ikut jejak jiran kita tu ek ;) Amin....

2 comments:

  1. Walaupun post ni dah lama.....nak juga beri komen sikit.....

    Brunei ni keje tak banyak untuk 'bumiputera' yang tidak cukup sijil.... untuk mendapatkan kerja yang terjamin terpaksalah kerajaan menwujudkan jawatan-jawatan yang boleh diisi oleh orang 'bumiputera'.

    Sistem ekonomi yang sememangnya telah dirosakkan oleh penjajah barat yang bersekongkol dengan bangsa "C" banyak menyebabkan orang 'bumiputera' tertinggal dan dibuai dengan angan-angan. Kekayaan negara yang terkaya di Asia Tenggara ini banyak dimonopoli oleh golongan kelas atasan dan bangsa 'C' ini.

    Memang gaji BND515 tu agak besar untuk rakyat Malaysia (jika ditukar nilai). Berapa harga Nasi Ayam si Malaysia? Andaikan RM3.50. Di Brunei Nasi Ayam BND2.50 = RM 6.50 (lebih kurang).

    Budaya masyarakat di Brunei....jarang-jarang nampak motorsikal bawah 150CC di jalan raya. Kalau dah kerja sekurang-kurangnya Toyota Vios atau Toyota Corolla yang berharga BND16,000++. Kadar faedah pinjaman lebih kurang 8%. Dari gaji BND 515 tu...duit kereta dak BND300... memang minyak murah BND0.35 diesel dan BND0.53 petrol RON97. Hatta seorang tukang sapu sekolah pun memiliki Toyota Vios...he he...

    Kalau kerajaan tak mengambil inisiatif menwujudkan jawatan yang dapat diisi oleh anak 'Bumiputera' rasanya ramai pengganggur. Bangsa 'C' mana mengharap kerja kerajaan sebab Mak Pak Tok Nek dia orang berniaga.....Tapi kalau takat nama Awang je itulah jawatan yang sesuai... Kalau tak de 'talian hayat' ...pertolongan Allah sahaja yang membolehkan 'rakyat biasa' mendapat jawatan yang baik..... Kalau nama ada Pengiran atau Awangku mungkin cepat dapat kerja....

    Sila semak Hukum Hudud yang di terimapakai di Brunei sebelum memuji....lebih kurang sama je dengan undang-undang syariah di Malaysia.... Boleh ke kalau mencuri/menyeludup dikenakan hukuman denda sebanyak BNDXXXX dalam hukum hudud?? Timbang-timbangkanlah Undang-undang hudud yang diderafkan itu....

    Walau bagaimanapun...niat dan hasrat menjalankan hukuman hudud itu amat dialu-alukan... agar HUDUD yang sebenar-benarnya dapat dilaksanakan supaya ISLAM dijulang sesuai dengan marabatnya...ALLAHUAKBAR!!!

    ReplyDelete
  2. komen yg panjang lebar... tapi padat! tQ atas info tsebut.

    pasal hukum hudud tu... tetap mharap agar suatu hari nanti dpt dilaksnakan hukum hudud. HUDUD ALLAH SWT. bukan hudud kelatan, hudud malaysia, hudud brunei mahu pun hudud pas/bn.

    pasal nasi ayam tu... kat sini (Lembah Klang) harga lebih kureng rm6. tu pun ala kadar aje :D susah dah nak jumpa harga makan bwh rm3-4 tu mlainkan di pendalaman ;)

    ReplyDelete

Komen anda tanggungjawab anda. Sebarang kemusykilan boleh berhubung terus melalui email d0d0l[.]com[@]my[.]com