Out There We Are One

Wad Bersalin Muslimah bakal diwujudkan di semua Hospital Kerajaan!


poyo aje! citer nak gebang aje :)) ntah bl sume tu akan jd realiti pun aku x tau la :p hehehe... aku nie x de ler tinggi sgt ilmu agama bl borak pasal nie. skurang²nyer tau ler skit² hukum hakam coz kadang2 aku pun main langgar. harap aku akan berubah bl dah jd laki org nanti :)) amin...

berbalik kpd topik kali nie, mmg aku teringin sgt nak tgk Wad Bersalin Muslimah diwujudkan di Malaysia. bkn ape, terpelihara keaiban si isteri dan kurang dosa si suami. maklum ler, skrg nie bl bsalin aje... mesti doktor lelaki yg sambut. dgn alasan DARURAT! tang mana yg darurat tu? negara kita sedang berperang ke? actually tiada pilihan...

sebagai sebuah negara ISLAM (kononnya), spatutnye kena mengamalkan cara hidup Islam sepenuhnya. jgn pandang remeh perkara yg kecik² coz bl dah blarutan kan jd besar kalo x de kawalan. kan lebih afdal jika yang sambut bayi itu adalah seorang wanita Islam. kalau kurang doktor wanita, kenapa tak tambah? atau tiada wanita yg berani jd bidan? aku bab darah² nie mmg alergik skit :)) wakaka

cadangan aku la kan. apa kata diwujudkan kursus perubatan dlm bidang perbidanan islamik khusus utk wanita Islam sahaja. pelajar lulusan bidang ini akan dilantik sbg Pakar Perbidanan & Sakitpuan disetiap hospital disetiap negeri. mesti doktor lelaki akan ckp, "Ini Tidak Adil!" mcm citer 3 abdul lak :p hehehe... sbb tu aku cadangkan supaya diwujudkan Wad Bersalin Muslimah. sekurang²nyer x de lg alasan darurat bagai atau tiada pilihan lain. betul² darurat br tau. kalo diwujudkan kelak... pilihan dah ada. terpulang kepada empunya diri sama ada nak pilih jalan ke syurga atau jalan ke neraka kecuali betul2 darurat...bukan cooobaaaa'an :p

skrg nie bkn nyer x de bidan ppuan. tp jumlahnyer tlalu kecil berbanding jumlah kelahiran setiap hari. lg pun bkn leh pilih² kan. kalo time tu doktor yg btugas adalah lelaki cam ne? kebetulan dah nak bsalin. nak x nak redha aje ler :( tp nape dr lelaki nie nak sgt jd pakar sakitpuan? nape x jd pakar sakittuan? dan ade juga dr wanita yg jd pakar sakittuan. heran aku dgn dunia skrg nie. 


gambar atas salah satu lokasi yang menawarkan pakej bersalin secara Islamik. satu inisiatif yang amat bagus utk kesejahteraan ummah :p nama pun dah Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah. aku pernah wat medical checkup kat sini;) swasta kan... kena ler bayar. tp dlm sejam dah siap. kalo wat kat gomen... mmg ler free. tp bjanggut ler nak menunggu.


kpd ibu² mengandung yg bminat utk mgunakan perkhidmatan kat Az-Zahrah, leh usha² risalah kat atas nie. harga antara RM995 - RM1390. mmg la mahal. swasta katakan. member aku pun pernah bersalin kat Az-Zahrah. tembam aje baby gurl dia tu :p sbb tu kalo boleh gomen wujudkan Wad Bersalin Muslimah. skurang²nyer x de la tbeban dgn bayaran yg mahal. kesian ibu² mengandung. tapi yg jd masalahnyer bila menteri bhgn kesihatan nie ca ya nun alif. mmmm.... sabo aje ler. x tau la bila turn aku nanti cam ne :p tok kadi pun x salam lg nie :">


cukup smpi sini aje aku nak bebel. tetiba aje dtg idea nak wat enrty pasal nie coz tnampak psoalan bkaitan dgn isu nie dlm sesi soal jawab UAI. UAI tu Ustaz Azhar Idrus ler.. x kan penyanyi KePOP lak :)) wakaka... aku harap suatu hari nanti akan wujud Wad Bersalin Muslimah di Malaysia... amin! korang setuju x dgn cadangan aku nie? hehehe... kalo pak menteri baca blog aku nie... sila take note OK!

4 comments:

  1. kompom aku x sempat punye..skang pon dah tunggu hari..tah tah time ko nnti pon x sempat jugak..wakakaka..sile stanby duit lebih klo tingin nak msuk spital az-zahrah tuh..okk??

    ReplyDelete
  2. tgh kumpul dr skrg nie :p wakaka...

    ReplyDelete
  3. sgt bersetuju, kolej perubatan byk ditubuhkan knp xletak je stu kos perbidaan, kan bgus tue,

    ReplyDelete
  4. ikaa ~ harap suatu hari nanti akan jadi kenyataan ;)

    ReplyDelete

Komen anda tanggungjawab anda. Sebarang kemusykilan boleh berhubung terus melalui email d0d0l[.]com[@]my[.]com