Out There We Are One

Selesai sudah #ZakatFitrah untuk aku dan isteri


Alhamdulillah... selesai sudah tanggungjawab aku membayar Zakat Fitrah thari smlm. kali nie lain skit coz aku byr utk 2 org tmasuk isteri aku. sblm nie sendiri² byr aje. hihihi...pejam celik pejam celik dah 9 thn aku byr sendiri Zakat Fitrah nie. maklum ler, 9 thn lalu aku br ade duit sendiri. hihihi... ms jd student, ayah tolong bayar kan :D bl dah keje nie, bukan tanggungjawab ayah lagi utk tolong bayar Zakat Fitrah. 


Pusat Pungutan Zakat (P9, Putrajaya). tmpt aku byr zakat. nasib baik x ramai sgt org. lebih kureng 10 org tunggu giliran. thn nie nilai Zakat Fitrah adalah RM7 utk seorang. so, darab 2 la coz byr utk isteri skali. tapi aku lebihkan skit sbg sedekah. berapa? diam² sudah :D


selepas membayar Zakat Fitrah, aku bukan saja diberi resit, malah diberi sepaket sampul duit raya. Alhamdulillah.. boleh bg anak buah dgn sampul raya zakat tu :p hehehe... tahun nie anak buah aku baru 3 org. bl la nak ada anak sendiri nie. hihihi... pape hal kasi lepas dl majlis aku bln dpn :D


kena isi duit raya dgn duit baru nie :p mesti budak² suka :p leh main saidina ;) hehehe... kepada yg lum byr zakat tu, cepat² ler byr ek. smoga btambah rezeki dbulan yg mulia nie. waktu paling afdal byr zakat adalah slps Subuh di akhir ramadhan sehingga sblm solat sunat AidilFitri. kalo bayar lps solat raya tu.. dikira haram. jgn buat² lupa tau. sbb tu aku byr awal skit coz takut tlupa. maklum ler... bl dah blk kg nanti sibuk urus sana sini.


Zakat Fitrah nie stahun skali aje time Ramadhan, tapi jgn lupa byr Zakat Pendapatan lak. memandangkan gaji dah up skit, aku kena la up gak nilai Zakat Pendapatan aku tu. ade ustaz tu ckp byr lebih x pe coz diangap sedekah. tp jgn byr kurang coz paling minima Zakat Pendapatan adalah 2.5% drpd jumlah gaji, elaun, bonus. ape la sgt nilai 2.5% tu kan. drpd melabur tmpt lain, baik bayar zakat utk fakir miskin dan golongan² yg memerlukan terutama para² asnaf. ade dua cara, sm ade bayar stiap tahun atau pun stiap bulan. tp aku lebih suka byr tiap² bulan melalui potongan gaji. nilai tetap sama. cuma bl bayar stahun skali tu nampak mcm beso pulak jumlahnyer even sm aje kalo campur 12 bulan tu. kalo byr bulan² nampak kecik aje jumlahnyer. hehehe...
p/s ~ lps aku bayar zakat, aku hampir² kemalangan masa otw blk ke pejabat. dup dap dup dap jantung aku dbuatnyer. 2 kereta brake tetiba. yg ptama aku smpt mengelak ke kanan, skali ada lg satu kereta pun brake mengejut lps aku ke kanan. aku rs mcm beberapa inci aje nak cium bontot kete brader tu. tayar aku dah bau hangit sbb kaw2 aku tekan brake. brader tu wat dek aje. nasib baik bulan puasa. aku diam & sabar aje ler. maybe hikmah aku bayar zakat? wallahu'alam...



2 comments:

  1. Salam Aidilfitri.Maaf Zahir & Batin

    ReplyDelete
  2. Salam Lebaran & Maaf Zahir Batin ;)

    ReplyDelete

Komen anda tanggungjawab anda. Sebarang kemusykilan boleh berhubung terus melalui email d0d0l[.]com[@]my[.]com