Out There We Are One

Ustaz Hasbullah: Reflexology Urut, Bekam dan Terapi Ion di Kluang, Johor


Alhamdulillah, selesai sudah sesi urut mengurut dan juga bekam. Sebelum nie berurut dengan Pak Hassan di Skudai, Johor. Kali nie aku cuba berurut dengan Ustaz Hasbullah di Kluang, Johor. Dekat sikit dengan rumah aku.

Aku berurut nie pun gara² jatuh tergelincir sebab licin, dan tulang pinggul aku terhentak pada batu. Pergh! seluruh badan jadi sengal. Rasanya dah 2-3 minggu badan aku tak berapa best. Aku tak pasti sama ada setakat bengkak aje, atau ade tulang teralih skit.

Ada juga yang suruh aku wat pemeriksaan X-Ray. Tapi biarlah aku berurut dulu. Mana tau makin OK kan. Tapi kena kerap berurut baru berkesan. Yang pasti sebelum aku masuk hutan daki gunung hujung bulan nie, aku kena berurut lagi.

Ustaz Hasbullah nie bekas pengajar di Kolej Vokasional Kluang. Tapi sekarang dah bersara awal dan jadi tukang urut sepenuh masa. Aku tanya kenapa bersara awal. Lebih kurang dia kata ikut macam Tun Dr Mahathir Mohamad. Maksudnya berhenti ketika berada di puncak.

Ramai juga yang datang mengurut. Nasib baik aku orang pertama sampai. Kalau tak konpem kena Q. Sebab tu kena book kalau nak datang berurut.

Urutan Ustaz Hasbullah memang best. Sakit mengurut tu perkara biasa. Cuma kena tahan skit la. Aku suruh Ustaz Hasbullah urut satu badan. Dari hujung jari kaki sampai ke kepala Ustaz Hasbullah urut. Memang melegakan. Ustaz cakap badan aku tiada masalah, urat pun OK. Siap boleh teka umur aku dengan agak tepat.

Kebetulan badan aku banyak angin, Ustaz buat bekam. Yang tu memang agak menyakitnya bila kulit kita disedut kuat² dalam cup. Habis belakang aku disedut²nya sampai tinggal kesan bekam. Rasanya dalam seminggu dua baru hilang kesan bekam. Berbekam nie bagus untuk kesihatan. Ia juga sunnah Rasulullah SAW.

Ustaz cakap kalau bangun pagi nanti badan² akan rasa tegang. Sekarang pun dah rasa ketat aje badan aku terutama bahagian belakang yang penuh bekam. Sepanjang proses mengurut dan berbekam, Ustaz Hasbullah sentiasa membaca ayat² suci AlQuran. Tapi ada masanya aku ajak borak sebab nak tahan sakit. Ustaz pesan, kalau sakit dah kurang sikit, jangan lupa sujud syukur. Malam nie tidur meniarap ler nampaknya. Ngeri pulak kalau nak baring. Rasa macam ngilu gitu.

Banyak juga Ustaz bagi nasihat dan tips. Antaranya yang sempat aku ingat...

i. Banyakkan minum air jarang
ii. Kurangkan makan segala jenis kekacang sebab ia punca utama angin dalam badan.
iii. Jangan kencing berdiri coz itu sifat orang Jahilliah.
iv. Tumbuk halia sampai lumat dan lumurkan pada bahagian yang bengkak.
v. Jangan makan banyak

Aku rekomen sesangat sesiapa yang nak berurut, berbekam dan sebagainya dengan Ustaz Hasbullah nie. Harga? Sangat berbaloi. Sangat berpatutan. Sesuai dengan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan.

Ustaz Hasbullah
No.9, Jalan Delima 2
Taman Delima 2
86000 Kluang
Johor
+6O127648O17

KITA HANYA BERIKHTIAR, YANG MENYEMBUHKAN ALLAH

No comments:

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda. Sebarang kemusykilan boleh berhubung terus melalui email d0d0l[.]com[@]my[.]com